Jdi na obsah Jdi na menu
 


Technika

 Tak již je to jasné. Nový přírůstek do garáže je TRIUMPH Spitfire 1500.

wp_20160511_008.jpg

Rok výroby je 1978 a je to US verze. To znamená jeden karburátor a dost nehezké nárazníky. S tím se buď naučím žít nebo obojí časem vyměním. wink. Fotky najdete v sekci fotoalbum.

Technické údaje.

Dvoudveřový dvoumístný roadster, motor vpředu a pohon zadních kol. Zážehový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec (R4), rozvod OHV, objem 1493 cm³, vrtání 73,7 mm, zdvih 87,5 mm, komprese 7,5. Jeden karburátor Zenith, bez přeplňování, výkon 38,9 kW (53 koní) při 5500 ot/min, točivý moment 113 Nm při 3000 ot/min, mechanická čtyřstupňová převodovka, rozvor náprav 2110 mm, rozchod kol 1245/1270 mm, vnější rozměry: délka 3785 mm, šířka 1490 mm, výška 1207 mm, hmotnost 815 kg, maximální rychlost 161 km/h, zrychlení na stovku za 12,9 s. Objem nádrže 37 litrů, používaný benzín - Natural 98okt  a aditivum nahrazující olovo.

Historie auta.

Vůz byl zřejmě v roce 2004 dovezen z USA prvním českým majitelem.  Po jeho tragické smrti v Alpách zůstal v rodině jako vzpomínka na něj. Po smrti jeho otce byl vůz sestrou prvního majitele nabídnut k prodeji. Tak se dostal ke mně. Spíťovi byl ještě prvním majitelem obnoven lak a sedačky. Auto nebylo deset let v provozu a tak je nyní na ozdravné kůře v autodílně u odborníka.

Auto nebrzdí a motor jde jen na volnoběh. Ještě jsem se nesvezl.crying Už se těším.

16.9.2015 jsem se byl na Spíťu podívat v nemocnici. Ještě nestojí na svých kolech. Má už vyměněné čepy a přetěsňují se brzdy. Probíhá repase karburátoru. Čeká se na přední tlumiče a nové pružiny. Někdo mu chudákovi nabastlil nestejně dlouhé. Problémem je, že každá nově objevená potřeba náhradního dílu znamená minimálně týden na jeho dodání, když je ideálně na skladě. Třeba opravná sada na karbec se sháněla tři týdny.angry Je to daň za americkou verzi. Ale prozatím se daří shánět původní díly a auto není poslepované z toho co dům dal. Jo, díly zatím stály 30 000,.Kč. Hezké, že?

5.10.2015 další komplikace. Vadná podtlaková membrána karburátoru. Je objednána až z USA. Takže další zdržení. angry. Nemám v plánu s tímhle autem jezdit ve sněhu a soli. Sám jsem zvědav, jak to dopadne.

15.10.2015 informace od mechanika. Podvozek je kompetně OK. Teď snad už jen ten karbec.

12.11.2015 info z dílny. Membrána by měla dorazit do pěti dnů. Že by konečně dobrá zpráva? Světlo na konci tunelu?

10.12.2015 info z dílny: Membrána konečně dorazila. Hoši americký ji zapomněli přibalit do poslední zásilky devil .​ Takže doufám, že to byl poslední zádrhel. Vánoce se blíží.

18.12.2015. Auto je hotové a funkční. Po novém roce ještě proběhne testace a přihlášení na veteránské značky. A potom už může vypuknout jaro.

20.1.2016 zahájen proces testace . Konečným výsledkem by měly být zelené značky s písmenem V.

2.3.2016 Spíťa prošel STK. Testace na HV je v běhu. Čekám na papíry. Mezitím mechanik dolaďuje drobnosti. Nefunkční otáčkoměr nebo upadlá klička od stahování okna spolujezdce. Podle jeho sdělení zbývají tak dva týdny do ... Do fotogalerie jsem přidal pár fotek z opravy.

8.4. 2016 Na dnešek domluven převoz, ale ejhle on nedobíjí alternátor. cool

14.4. 2014 Den D. Spíťa už spinká v garáži a Felda pod širákem. Asi ho nebude mít ráda. Musím něco vymyslet, aby byli pod střechou oba. Alespoň na zimu. enlightenedUž může vypuknout léto. Ještě drobnosti a můžeme vyrazit.

17.4.2016 Debordelizace po opravě. Domytí nepřístupných míst. Zjištěn vadný bezpečnostní pás u řidiče. Asi použiju z Favorita a originál zahrnu do nějaké větší objednávky ND z Anglie. Motor chytá na první škubnutí. Skvělé .

18.4.2016 Cesta na dopravní inspektorát s doklady pro registraci historického vozidla. Poplatek 800,- . Cestou zpět jsem nakoupil na vrakáči povinnou výbavu. Za 60,- Kč. Krásná cena.

19.4.2016 Montáž chybějícího protikusu pásu u řidiče. Opravdu z Favorita. Opět z vrakáče, jako bonus k té výbavě. Bylo nutné přešít i sponu. Originály až později. Každý šroub má svoji cenu. Spíťa je Angličan a je na whitvortech. Musím najít nějaký tuzemský zdroj. Nový lak na panel brzdového a spojkového válce.

10.5.2016 OK je to tady. Máme zelené registrační značky a techničák. Už jen hezké počasí a můžeme to prubnout. cool. wp_20160510_001.jpg

 

 

 

 

 

12.5.2016 První jízda po česku. Slunečno. Zvykám si. Tankování, 98 okt. Natural a aditivum. Spíťa má ještě drobné mouchy, při prudším přidání plynu se kucká a střílí do vejfuku. Při vyšších otáčkách a na plný plyn OK. Jenže honit ho, dědka, nechci. Zbytek byl jen hezkej. 47 km bez nehody.

13.5.2016 Další výlet. Jestli se kuckání nezlepšilo, třeba do rána. A ono nezlepšilo. Tak 18.5. jestli nebude pršet, pojedeme k mechanikovi na seřízení.

18.5.2016 Jedeme k mechanikovi. Spíťa se asi zalekl, protože šlape jako hodinky. Bez jediného zakuckání. S mechanikem jsme ho jen projeli a nechali jak je. Cesta zpět přes horskou prémii OK.

22.5.2016 Montáž nové dvojité koncovky výfuku pro lepší zvuk i vzhled.

23.5.2016 Další jízda. Proti minule bylo hodně teplo. Vše OK. Pohoda na palubě.

29.5.2016 Dcery chtěly svézt. Tak jsme se svezli. Spíta neudělal ostudu. Krásné vyjížďky za sluníčka s větrem ve vlasech. Hodně lidí se za námi otáčelo. Milá pozornost.

30.5.2016 Nejde pravý přední blinkr. Žárovka v pořádku = dlouhé hledání závady. Ve schématu jsem našel pravděpodobné body poruchy a byl to hned ten první.

wp_20160531_003.jpg

Uklepaný drátek ve spojce. Už to svítí. laugh​.

Když už jsem se v tom vrtal dobil jsem trochu baterii. Mám pocit, že alternátor moc nedobíjí. Uvidíme, časem se to projeví.

červen 2016 Několik vyjížděk do okolí. Vše funguje jak má.

30.6.2016 Dorazily objednané díly z ANGLOPARTS. Hlavně zadní listové pero. Auto je nakloněné vlevo. Výměna bude hlavně z estetických důvodů a nebude se nepravidelně sjíždět levá zadní guma. Cena je cca 7000,- Kč.

10.7.2016 Výlet a piknik na Zvičině. Krásný letní den. Pěkná vyjížďka. Je to výletní místo, tak jsme budili pozornost. Docela psina. Kuře jsem na dece jedl z talířů příborem poprvé.dscn7949.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.-14.7.2016 Svépomocná výměna zadního listového pera. Zadek se srovnal a celý zvedl asi o sedm centimetrů. Video z akce dám časem na You Tube.  Zároveň jsem sundal bubny a zkontroloval brzdy. Jsou OK. Nátěr nápravnic a konzervace celého prostoru voskem. Protože je deštivo, zkušební jízda ještě neproběhla.

19.7.2016 Zkušební jízda cca 20km. Pocitově dobré, ale od pravého zadního kola se ozývá mírné cvakání. Musím to prověřit. Auto teď vypadá zezadu jako nenaložená Tatra. Kola jsou trochu do V, než se pero trochu unaví. Asi to trochu odnesou gumy. Ale lepší, než když byly do A.

23.-24.7.2016 První veteránská akce - Veteránem za Krtečkem do Jizerských Hor. Najeto cca 250 km. Bez poruchy, jen něco cvaká v pravém zadním kole. Snad je to jen vyosený buben. Na kole jsou stržené závity u dvou protilehlých šroubů, tak by ani nebylo divu. Nové šrouby už jsou objednané. Noc strávil Spíťa venku a my pod stanem. V noci dost pršelo, ale přečkali jsme to. Cesta domů proběhla s nataženou střechou i s jednou dost silnou přeháňkou. Zítra se podíváme jestli něco někde neupadlo.

Srpen 2016 Přišly šrouby a matky do kol z Angloparts. Hned jsem je vyměnil a cítím se jistější a klidnější než když kola držely pořádně jen dva šrouby. Cvakání vzadu ale trvá. Při protočení osy je cítit jakoby hranka v uložení poloosy. Nechám to vyhrotit. jen jsem ji promazal novou vazelínou. Pohodové projížďky za slunečného počasí s větrem ve vlasech. laughSuper.​

Září 2016 Za hezkého počasí si užíváme. Babí léto nám hraje do not.

17.9.2016 Podzimní jízda Broumovskem s KHV Metuje. Příjemný podnik, jen počasí nic moc. I tak jsme většinu cesty absolvovali bez střechy. Druhý den na cestu domů ale pršelo.

17.10.2016 Spíťa odjel do lázní k mechanikovi. Poladí zlobivou zadní nápravu, vymění náplně a provede kondiční seřízení. Hlavně vymění viskozní spojku u ventilátoru chlazení. Řve jako tygr. Potom se Spíťa uloží do garáže k zimnímu odpočinku a občas pouze absolvuje nějakou tu kosmetiku.

TAK NASHLE NA JAŘE 2017

květen 2017

Přes zimu se provedlo pár změn. Byla vyměněna visco spojka u ventilátoru chlazení, je nově přečalouněná palubka a předýhovaná přístrojová deska. Je nový výfuk, odpovídající originálu a hraje i rádio laugh. Skvělé

1.6.2017 Při čekání na manželku před zubařskou  ordinací přisvištěl další žlutý vozík. Viděl prý cosi žlutého ze silnice, tak se přijel podívat. Máme společné foto.

bratři v triku 

7.6.2017  Dorazily prodloužené papíry (PHV). Od příště na dva roky. Že by dobrá zpráva?

6.-7. 6. 2017 Repase motorku ostřikovačů. Stěrače stírají ostřikovač stříká, klakson chraptí. Bude na řadě.

12.6.2017 Projížďka cca 60 km v pěkném počasí. Za ten stav okresek bych nejradši někoho uškrtil. To nejsou silnice, to je tankodrom. Krom silnic první třídy, kde je to samý kamion není skoro kde jezdit. crying

17.6.2017 Výstava anglických vozidel u příležitosti jarmarku ve Žďáru n.M. Celkem se dostavilo asi 15 aut a motorek, z toho 4 Spitfirové.

wp_20170617_002.jpg

 

 

 

 

 

 

18.7.2011 Seřízení geometrie a nové pneu Firestone 155 / 80  R 13.

22.-23.7.2017 Účast na akci Veteránem za Krtečkem do Jizerských hor. Celkem 251 km bez nehody a poruchy. Domů jako posledně v dešti.

24.-26.7. 2017 Instalace pryžových podložek pod pružiny za účelem zvýšení světlé výšky předku. Pružiny jsou sice nové ale asi z másla. Vadnou a už jsem škrtal rámem. Trochu se to zlepšilo, ale výměna předních pružin mne asi nemine. Mám do zimy o čem přemýšlet. enlightened

už s vložkama

13.8.2017 Pouť v polici nad Metují spolu s výstavou veteránů. Byly k vidění pěkné kousky. Wikovy, Tatry, Jaguáry, Porsche,...

16. 8.2017  Dorazilo zboží z Angloparts. Sportovní zrcátka. A jak už to tak bývá, jejich instalace si vyžádala i repasi dveřních čalouněných výplní. A když už, tak jsem nakonzervoval voskem i dutiny ve dveřích. smiley

2.9.2017 Za posledních čtrnáct dní proběhlo několik kratších vyjížděk za krásného letního počasí. Ty přední pružiny musí ven angry. Domlouvám se s paní z Angloparts na reklamaci, ale stejně osadím tvrdší z GT6. Ty už snad něco vydrží. Přes zimu budu mít co dělat. Krom těch pružin plánuju repasi celé zadní nápravy. Hlavně pravé ložisko si říká o výměnu.

9.9.2017 Výstava veteránů na zámku v Novém Městě nad Metují. Sjelo se asi 30 až 40 aut a motorek.

2.10.2017 Podzimní vyjížďka - jen tak se projet. Asi 50km bez střechy, ale se zapnutým topením. Pohoda. Oba jsme se pěkně zahřáli. Já vím, nemá se to, ale některé zatáčky jsme dali i smykem :-). Prostě odreagování od všedního dne. Bezva.

7.10.2017 Akce VCC Dvůr Králové nad Labem "Než vypustíme vodu z chladiče. Najeto 171 km převážně za deště. Byla to poslední akce letošní sezóny a nastává čas na údržbu. Takže hurá na špalky.

wp_20171007_010.jpg

NASHLE NA JAŘE 2018

13.2.2018 Sic je ještě zima tak snad jen dva odkazy na videa z repase zadní nápravy:

https://www.youtube.com/watch?v=Vg9Lwm6eE1k

https://www.youtube.com/watch?v=nNln_Ik0Qa8 

duben 2018 Repase zadní nápravy je hotová až na vybrakovaný náboj pravého kola a roztrhaných silentbloků držících diferenciál. To doma nedávám, tak bude dodělávka na mechanikovi. Díly k diferáku už má, já jsem objednal ten náboj. 300 éček je láce což? Auto ale jezdí, pouze vydává divné zvuky. Tak nebudu nic hrotit, až bude čas a přijdou díly odvezu auto do léčebny.

5.5.2018 Jarní jízda KHV Metuje. Mnoho veteránů a cca 150km. Návštěva u kolegů v Reicars Trutnov. Paráda. Video na https://youtu.be/0PVNlBJyaSY

Květen 2018  Je ustáleně krásně, tak si užíváme. Ale jen vyjížďky okolo komína, kafe, zmrzka, k rodičům atd. Až na ten náboj OK.

2.-3.6.2018 Sraz veteránů v Hronově. Asi 20 aut a 15 motorek.

Hronov 2.6.2018

Potom přesun na Dřevíčskou lávku. Tam 6 aut (z toho 3 hasičské v činné službě) a 3 motorky. Skvělá účast :-(. Při příjezdu domů nás chytil pěknej  přívalák a musím říci, ze to auto není úplně vodotěsné. Druhý den ale bylo teplo, tak jsme uschnuli.

29.7.2018 a 19.8.2018 - výstavy na Zámku v Adršpachu a u příležitosti pouti v Polici nad Metují.

Léto - ano léto kabrioletům a roadsterům přeje. Různé kochací vyjížďky jsou velice příjemné. Nejlepší je to navečer, to je na klidné silničce fakt paráda. Doporučuji vyzkoušet a půjdete shánět nějaký ten vozík. Něco se dá jen na léto opravdu za hubičku.

29.9.2018  Podzimní jízda KHV Metuje a ukončení sezóny. Cca 80km se staženou střechou, ale se zapnutým topením. Prostě pohodička. Škoda jen, že místní okresky připomínají spíš tankodrom než silnice. Pro letošek asi finále.

3.11.2018 Auto na kozách a připravené k zimnímu odpočinku a nějaké té zdokonalovací údržbě. Tak v roce 2019 NA SHLEDANOU.

v-garazi.jpg

14.3.2019   Blíží se jaro, tak jen informačně, co se dělo přes zimu. Protože je v garáži strašná kosa, tak skoro nic. Pouze nové výplně dveří. Jen výplně. Koženka zůstala původní.

původní stav img_20190213_141509.jpg1551023261636.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dále proběhlo ošetření podlahy. Okartáčováno, odrezeno a natřeno antikorozní barvou. Až se oteplí, tak navrch přijde ještě vosk.

img_20190311_151154.jpg  img_20190311_164053.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ještě musí proběhnout debordelizace a 1.4.2019 jsme objednaní k mechanikovi na výměnu všech křížových kloubů. Pak už jen vyměnit olej a sezóna může vypuknout.

Auto je u mechanika na výměnu křížových kloubů. Jsou tak zapečené, že se zatím nedaří.

25.4.2019 Výměna kloubů nedopadla. Nechtěj povolit. Až po sezóně u specialisty. No, auto jezdí, ale znát to je. Doplněn lubrikant do diferenciálu a opraveny držáky výfuku. Vyměněný olej. Snad to na sezónu vydrží.

4.5.2019 Jarní jízda KHV Metuje. Vetránská akce. 188km bohužel s nataženou střechou. Byla kosa, cestou domů pršelo a večer chumelilo. Brrr. Ještě že to auto tak skvěle topí. 

25.5.2019 Veteránem Horním Pojizeřím. Vydařená akce. Celkem najeto asi 250 km už s větrem ve vlasech. Noc strávená v kempu, kde nebylo zrovna teplo.

Po vypnutí motoru sákne benzín vracející se z karburátoru a hadičky. Sákne víčkem palivové pumpy. Provizorní oprava namočením víčka do epoxidové pryskyřice a těsnění opatláno motorovým silikonem. Zatím to drží, ale i tak už z Anglie dorazila nová pumpa. 

22.6.2019  Královédvorský okruh. Akcička jako vzpomínka na Františka Šťastného s orientační jízdou asi 130 km dlouhou. Počasí na jedničku. Zážitek posadit se na závodní Jawu po Fr. Štastném.

Výměna palivové pumpy za novou. Epoxid ten benzín dlouho neudržel. Teď je po této stránce vše OK. 

29.7.2019 Výstava veteránů na zámku Adršpach. Pohodové nedělní odpoledne s přáteli.

3.-4.8. 2019 Nás čeká první mezinárodní akce. Polsko - Česká jízda - Náchod Walbrzych. Těšíme se.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Spitfire 1500

(Havran, 27. 12. 2018 10:28)

Zdravím , během zimního spánku, taktéž na kozách a v pižámku.
Jsem ze středních čech a krom rojení v Sosnové ,nepotkávám mnoho srazů Spitfirů. Mám zelenou nádheru na drátech, po kompletní léčbě , ani nemohu říct , kolik to stálo a sem tam by mi setkání s kolegy zvedlo náladu. Je fakt , že si s ním užívám cesty do práce , pokut je počasí , ale na víkendovou akci bychom vyrazili rádi.
ondra.havranek@seznam.cz

Re: Spitfire 1500

(Bosor, 14. 3. 2019 17:27)

Zdravím. Společné vyjížďky by byly fajn. Jsem ale z Krkonoš a k Vám to je dost z ruky :-(

Re: Re: Spitfire 1500

(Havran, 11. 2. 2020 12:45)

Zdravím
Krkonoše jsou pravda trochu z ruky, ale na sraz, pokud by u vás nějaký byl, tak bych vyrazil. Letos jsem to trochu flákal, tak to musím dohnat.
Dejte kdyžtak info.
Zdravím